Середа, 26.06.2019, 13:27
Вітаю Вас Гість | RSS

Савинецька ЗОШ I-III ступенів

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 16
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Укрмова 6,7 класи

УКРАЇНСЬКА МОВА, 7 КЛАС

 ТЕМА: МОВА – СКАРБНИЦЯ ДУХОВНОСТІ НАРОДУ

Мета: пояснити роль і значення мови у формуванні й удосконаленні духовної сутності народу і кожної людини; виховувати патріотичні почуття, національну гідність, повагу і любов до рідної мови; розвивати логічне і образне мислення, увагу, пам'ять, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів.

Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.

Обладнання: проектор, тлумачний словник, підручники.

ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання

  • Вступне слово вчителя.
  • Робота з підручником. Усне виконання вправи 2.                                      

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу, його осмислення

  • Застосування мультимедійного проектора. Виконати завдання, спроектовані через проектор.

 

  1.  

Прочитайте. Поясніть лексичне значення виділених слів.

            Українська держава може по-справжньому утвердитися в світі передовсім духовністю, не схожою на інші, а тому і цікавою. Адже матеріальним достатком Європу нині не здивуєш. Культура – то єдина неординарна, виняткова сила нашого народу, яка зараз перебуває у стані стислої пружини перед вивільненням.

            СЛАЙД №2

       Прочитайте статті з тлумачного словника.

       Духовність – спрямованість світогляду, в основу якого покладено відстороненість від усього  матеріального, приземлено практичного; специфічна людська якість, недосяжна і для тварини, і для машини. Пронизує всі форми людської свідомості: моральну, політичну, релігійну, художню. Духовність пов’язана з внутрішньою чистотою, порядністю, скромністю.

         Культура – сукупність матеріальних і духовних цінностей, а також способи їхнього створення, вміння використовувати для людського прогресу, передавати з покоління в покоління.

IV. Виконання вправ на застосування і закріплення знань

  • Попереджувальний диктант.  Записати речення, пояснити значення слів душа, дух, духовність. Як пов’язані духовність і мова?

        1.Мова – це пісня душі, покладена на слова (Д.Білоус). 2. Коли забудеш рідну мову, забудеш душу ти свою (В.Сосюра). 3. У свою пісню й мову народ укладав увесь свій дух, свою мораль, весь свій розум, своє світобачення ( В.Захарченко). 4. Хліб і мова – поняття однозначні. Забрати хліб насущний або хліб духовний – народ гине (М.Іщенко).

  • Диктант з коментуванням.

        1.Мова – це не просто спосіб спілкування, а щось більш значуще. Мова – це всі глибинні пласти духовного життя народу, його історична пам'ять, найцінніше надбання віків (О.Гончар). 2. Збирай, як діаманти, ті слова. Твого народу в них душа жива (С.Черкасенко). 3. Усе на цім світі зника і сплива, лиш слово не згине без вашої згоди. Для мене слова – це моя булава, хорогви мої, бунчуки і клейдони (І.Коваленко). 4. Якщо нищиться духовність, мова, то нищиться нація. Відновити духовність тяжче, ніж зарадити найбільшим економічним катастрофам (З газети). 5. Воля і Незалежність залежать саме від духовності, сили духу (З журналу).

Пояснити, чи є взаємозамінними слова духовність і душевність. Розкрити лексичне значення кожного слова. Звіритись з тлумачним словником.

V.  Домашня робота.

Вправа 7

VI. Підбиття підсумків уроку

Творча робота.

Усно розкрити зміст одного з виразів. Доведіть актуальність слів поета.

  • В океані рідного народу відкривай духовні острови (В.Симоненко).
  • Людині для польоту потрібна сила духу (О.Ільченко).
  • Твоє безсмертя в силі духу твого. Твоя тимчасовість у бездуховності твоїй (О.Довгий).

УКРАЇНСЬКА МОВА, 6 КЛАС

ТЕМА: КРАСА І БАГАТСТВО УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

Мета: поглибити знання про багатство української мови, звернути увагу на її милозвучність і мелодійність, розвивати спостережливість, логічне і образне мислення, пам’ять, удосконалювати культуру усного і писемного мовлення; виховувати повагу і любов до рідної мови.

Тип уроку: урок засвоєння нового матеріалу.

Обладнання: кілька видань тлумачного словника української мови, мультимедійний проектор, підручник.

ХІД УРОКУ

І.Організаційний момент

ІІ. Підготовка до сприйняття нового матеріалу

  • Робота біля дошки.

Записати речення, визначити в словах орфограми, пояснити правопис слів і вживання розділових знаків. Пояснити значення виразу багата мова, слова лексикон.

        1.І виходить Наталка з хати, і виносить вам кухоль води.І така в неї мова багата, хоч в словник чисту мову веди (За Л.Забаштою). 2. Мово рідна! Ти безконечна, могутня, глибинна. Котиш і котиш хвилі своїх лексиконів, а їм немає краю (С.Плачинда).

  1. Лексикон – 1) Застаріла назва словника. 2) Словниковий запас людини (мовця).
  • Визначити лексичне значення виділених слів, перевірити себе за тлумачним словником.
  • Визначити в реченнях слова, вжиті в переносному значенні. Розповісти, як багатозначність слова показана в тлумачному словнику.

 

Вступна бесіда:

  • У чому може, на вашу думку, виявитися багатство мови?
  • Яким чином фіксується мовний запас? Які словники вам відомі?
  • Скільки слів може, на вашу думку, містити тлумачний словник?

ІІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання

ІV. Ознайомлення з новим матеріалом, його осмислення

  • Робота з підручником.

Усне виконання вправи 1,2.

V.Виконання вправ на застосування і закріплення знань

  • Робота з підручником.

Усне виконання вправи 3.

           Письмове виконання вправи 4.

           Визначити вжиті в переносному значенні слова у поданих у вправі реченнях. Розкрити ці значення. Яка роль у мовленні слів, ужитих у переносному значенні?

           Визначити у реченнях слова синоніми. Яка їх роль у мовленні?

  • Підготовка до сприйняття нового матеріалу.

Застосування проектора (слайд).

Прочитайте:

           Скаже він слово, то так здається, що то соловейко в лузі співає                      (М.Коцюбинський).

           Своїми та дебелими словами він наче дровами вергав на всі боки (За Панасом Мирним).

Дайте відповіді на запитання:

  • Яку оцінку мовленню різних людей склали письменники?
  • Які художні засоби для цього використали?
  • Що робить мовлення людини приємним?
  • Які слова в кожному з речень є ключовими?

Поясніть значення виразу:

          У мові нашій усі тони і відтінки, всі переходи звуків від твердих до найніжніших… Дивуєшся дорогоцінності мови  нашої: в ній що не звук, то подарунок, все крупно, зернисто, як самі перла (М.Гоголь).

Самостійна робота. Письмове виконання вправи 6.

Попереджувальний диктант. Прокоментувати зміст речень. Виділені слова розібрати за будовою. Яких відтінків значень надають їм суфікси?

1.У слові просвічує слово, словечко,слівце, словенятко (П.Перебийніс).

2. До словечка, до словятка притулися, може, так хоч мови рідної навчишся (М.Тимчак). 3. Мова – золота пшениця, слів – як зерен на току. Не вмістити цю скарбницю в товстелезнім словнику (С.Коваль).

Переказати (усно) прослуханий текст якнайближче до прослуханого.

        Кожна мова ніжна, співуча, солов’їна, величава і могутня в рідних устах. Нажаль, дехто намагається принизити нашу мову і инищити свою. Дехто з українців з відчаю пробує рідну мову инищити перед іншими. Це вже не дискусія, а дитяча гра в цяцьки: «Моя цяцька краща». Мові від таких цяцько гравців стає соромно. Мова потребує любові, поваги, вірності  (За Захарченком).

 

V.  Підбиття підсумків уроку.

VI. Домашнє завдання. Вправа 7.

Скласти (усно) висловлювання за одним із поданих початків:

«Я від колиски чую рідну мову, вона мені веселкою бринить…»

«Слова я чую барвінкові, і серце щемно завмира…»

 

 

 

 

 

 

Пошук
Календар
«  Червень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
     12
3456789
10111213141516
17181920212223
24252627282930
Архів записів
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2019
Зробити безкоштовний сайт з uCoz