Неділя, 24.03.2019, 12:35
Вітаю Вас Гість | RSS

Савинецька ЗОШ I-III ступенів

Наше опитування
Оцініть мій сайт
Всього відповідей: 14
Статистика

Онлайн всього: 1
Гостей: 1
Користувачів: 0
Форма входу

Укрмова, 9 клас

                          УКРАЇНСЬКА МОВА, 9 КЛАС

ТЕМА: РОЗВИТОК УКРАЇНСЬКОЇ МОВИ

МЕТА: ознайомити учнів з історичними етапами розвитку української мови, з тенденціями розвитку української мови, зокрема її лексичного складу в наші дні; розвивати увагу, логічне й образне мислення; удосконалювати навички роботи з підручником, збагачувати й уточнювати словниковий запас учнів; виховувати повагу й любов до української мови як державної та материнської, виховувати патріотизм.

ТИП УРОКУ: урок засвоєння нового матеріалу.

ОБЛАДНАННЯ: проектор, тлумачний словник, підручник.

                                                  ХІД УРОКУ

І. Організаційний момент

ІІ. Повідомлення теми і мети уроку. Мотивація навчання.

  • Вступне слово вчителя.
  • Робота біля дошки.

Записати речення, прокоментувати їхній зміст.

  1. Ти велична і проста,ти стара і вічно нова. Ти могутня, рідна мово! (І.Багряний). 2. І на зло всім підступним, пихатим, український словник розквітав – як з маленької глинянки-хати той будинок міцнів, виростав (Г.Гуржій). 3. Летять в ніщо знемовлені народи (В.Гужва).

Пояснити значення виділених слів. Перевірити себе за тлумачним словником.

ІІІ. Сприйняття нового матеріалу, його осмислення

  • Робота з підручником. Опрацювання теоретичного матеріалу.

Усне виконання вправи 1.

  • Слово вчителя.

         Мова є чутливою до суспільно-політичного життя її носіїв. Зміни відбуваються у фонетиці, лексиці, граматиці, правописній системі. Найбільш рухливою є лексика. Науковці стверджують, що протягом десятиріччя словниковий склад мови змінюється приблизно на 25%.

       Сучасне українське суспільство прагне до відкритості. До активного вжитку повернулися слова, які через те, що символізували українську сутність, свого часу були штучно вилучені з обігу, часто шляхом відвертих забобон (тризуб, соборність, жовто-блакитний прапор). Із поверненням суспільства до національних традицій християнства почалося відновлення конфесійного (церковного) стилю української мови. Правове утвердження статусу  державної української мови (Закон про мови 1989р., Конституція України 1996р.) та розширення сфер офіційного використання української мови спричинило розвиток офіційно-ділового стилю. З відходом у небуття радянського способу життя  з обігу вийшло чимало слів (партком, колгосп, соцзмагання). Натомість відродилися рідковживані раніше слова: гривня, гетьман, часопис, оберіг, осоння, довкілля. Активно використовуються слова, які за радянської доби вважалися недоречними й архаїчними. Це звертання: пан, пані, добродію; етикетні формули : Моє шанування! Як ваша ласка… Бог в поміч! З Богом! Ходи здоров! Бувай! тощо.

       Реальність породжує потребу у виникненні нових слів для називання нових об’єктів – предметів, понять, ознак, явищ, відношень.

       Відповідно до властивих українській мові словотворчих моделей утворилися й одразу ввійшли до активного вживання слова державник, бюджетник, мобільник, департизація, роздержавлення, приватизація та інші. Завдяки відкритості українського суспільства, розвиток економічних і культурних зв’язків України з державами світу лексика збагатилася за рахунок запозичення іншомовних слів (мер, спікер, кліп, менеджер, піца, факс, хіт). Значно оновилася термінологічна система багатьох галузей наук (бакалавр, магістр, тестування, рейтингова система освіти, ліцей, гімназія, дефолт, ремісія). Чимало професійних слів перейшли до мовлення широкого загалу: субсидія, інфляція, ліцензія, бартер, аудит, дистибютор.

         У мовній ситуації, що склалася на сьогодні в Україні, має зростати вживання української мови в усіх без винятку сферах життя (За Л.Мацько).

IV. Виконання вправ на виконання і закріплення знань

  • Попереджувальний диктант.

 Визначити слова, які повернулися до активного вжитку. Назвати питомі українські слова. Чим пояснити їхнє активне вживання в мовленні наших сучасників?

           1.  Наш герб – тризуб! Навіки! Нетреба нам опіки (В.Самійленко). 2.           Дивовижна краса! Справді неба грайлива яса, мов дівоче убрання святкове (П.Воронько). 3. В любистку і шавлії  мене купала мати, леліяла, немов купальський цвіт (Л.Барабаш).4. Батько в дверях стоїть в рамі, як світлині (Л.Талалай).

  • . Яса – тут: світло, сяйво.
  • Прочитати речення, пояснити як переосмислили ся лексичні значення виділених слів. Наскільки часто вживаються ці слова в публіцистиці?

Сварки, наклепи і чвари,

І здригаємось ми знову.

                                              Яничари, яничари,

Пригадайте свою мову!

                            М.Єркін

      У банці, де повно спрутів,

Іде війна компроматів

 Між партією манкрутів

                                                І партією мутантів.

                 С.Борщевський

  • Вибірковий диктант. Виписати слова іншомовного походження, пояснити лексичне значення кожного. Перевірити себе за тлумачним словником. Які з виписаних слів є сьогодні загальновживаними? Чому не всі виписані слова увійшли до тлумачного словника? Які з них можна вважати неологізмами?

    1.Дівчинка із успіхом на виріст в туфельках моделі секунд-хенд, як у вир чи, може, як у вирій тротуаром йде на уїк-хенд (Н.Гуменюк).  2.Все вітчизняне, все своє, надійне і модняче. Тож чхати нам на кутюр’є і навіть на Версаче! (П.Ребро). 3.Хто свого часу творив імідж, скажімо Лесі Українці? Та ніхто. Донедавна й понять таких не було – імідж, ре(З газети). 4. Компютери й шаблі однаково минають (І.Павлюк). 5. Чи в простім конверті, чи по інтернету написав би, сину, з ким ти і де ти (Б.Бровченко). 6. Стоять біг-борди пишні, хоч безликі, уздовж бетонних велелюдних трас (В.Скомаровський). 7. Одного разу Лебідь, Рак і Щука сукупний бізнес вирішили втнуть (М.Білокопитов). 8. Вітер марить партіями сольними, сам собі жебрак і олігарх (О.Слоньовська). 9.Може, всі наші страждання – погано продуманий трилер? (О.Забужко). 10.Відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України зовнішнє тестування, підготовлене УЦОЯО (Українським центром оцінювання якості освіти), проходять учні ЗНЗ, які виявили бажання вступити до ВНЗ (З газети).

  • Застосування проектора.
  •  

Прочитайте. Дайте відповіді на запитання, подані після тексту.

      У науковому стилі виникнення неологізмів зумовлене науково-технічним прогресом, появою знань ( клон, віч-інфікований, кондиціонер). На жаль, у роки незалежності нашої держави розвиток термінології відбувається з урахуванням зросійщення, якого не вдалося уникнути в період радянщини. Тому зі словників сьогодні вилучають мовні покручі, змінюючи їх новотворами, що відповідають нормам системи української мови (мандрівний сюжет – замість мандруючий; пристрій обмежувальний – замість обмежуючий; автомат для читання – замість читаючий автомат). (З газети).

  • Які з ужитих у шкільних підручниках рідної мови лінгвістичних термінів нині замінено? Чому?

             Відповідь. Узагальнювальні ( не узагальнюючі) слова при однорідних                      членах речення; уточнювальні (не  уточнюючі) члени речення.

  • Творча робота.

І варіант. Скласти й записати висловлювання на тему:

  • Слова, забуті і нові, мелодією вишиті у мові (Н.Гуменюк).
  • Забутих слів віддалена Галактика… Ймення речей, що віджили свій вік… (А.Содомора)
  • Ті, що мови не люблять своєї, не полюблять ніколи чужу! (С.Репях).

ІІ варіант. Продовжити спроектований на дошку текст.

           Багато хто витрачає сили на дискусії про те, як утискається і навіть занепадає в Україні українська мова. Але, як сказав Конфуцій, «замість того, щоб нарікати на темряву, засвіти свою свічку». У чому ж полягає конструктивна позиція щодо підвищення авторитету української мови?

V. Підбиття підсумків уроку.

VI. Домашнє завдання. Вправи 2, 3.

 

 

 

Пошук
Календар
«  Березень 2019  »
ПнВтСрЧтПтСбНд
    123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Архів записів
Друзі сайту

Copyright MyCorp © 2019
Зробити безкоштовний сайт з uCoz